De kracht van vergeven.

De heilige Boeddha was bezig een lezing te geven.Tijdens de lezing kwam er plotseling iemand binnen, en deze persoon begon Boeddha flink uit te schelden.Toen hij uiteindelijk stopte, omdat hij gewoon moe werd van het schelden, vroegen de luisteraars aan Boeddha, waarom wordt u niet boos?

Hij zei echt hele lelijke dingen tegen u.

De heilige Boeddha antwoordde: Als iemand iets wil geven aan een ander, maar die persoon accepteert het niet, bij wie blijft dan het gegeven ''product''?

 

 

Een incarnatie van vergeven.

Een vrouw werd aangehouden voor vreemdgaan. Mensen brachten haar naar Jezus Christus, en zeiden: Volgens de wetten van Mozes moet ze worden gestenigd.

Hierop zei Jezus Christus: Eerst moet die persoon een steen gooien, die nooit iets slechts heeft gedaan.

Toen de aanwezigen dit hoorden, werden ze allemaal stil van schaamte.

Jezus Christus zei toen tegen die vrouw: zuster, verbeter u zelf, de Almachtige vader is altijd bereid u te vergeven en te reinigen.

Toen de vrouw dit hoorde, boog ze voor Christus en werd sindsdien ook een gelovige.

 

Het verschil tussen een godsdienstgeleerde (gyani) en een devoot (bhakta).

Een godgeleerde en een bhakta liepen door een bos, plotseling zagen ze een leeuw.

De godgeleerde zei: wees niet bang, god zal ons beschermen.

De bhakta zei: nee broeder, iets wat ik zelf kan, moet ik zelf doen, waarom zou ik god daarvoor lastig moeten vallen.

 

Welke keus is het beste?

Een man moest naar de overkant van een rivier.

Hij had de keus over vijf boten. De man vroeg aan de eigenaar welke boot het beste is. Aangezien de rivier nogal diep is, wil ik gewoon het beste boot zei hij.

Eigenaar: meneer, al deze vijf boten zijn even goed, ze zien er alleen verschillend uit. Zeg maar welke u het mooiste vindt. Ze zijn alle vijf in staat u naar de overkant te brengen.

De man begreep het, en koos de boot die hij het mooiste vond. Zonder enige probleem kwam hij aan de overkant.

De Almachtige heeft op basis van de vijf elementen, ook vijf gedaanten.

De vijf gedaanten zijn:

1. Ganesha

2. Durga

3. Surya

4. Vishnu

5. Shiva

Ook de mens moet naar de overkant, deze wereld wordt symbolisch gezien als een oceaan. Maak een keus uit 1 van deze vijf gedaanten, en u komt gegarandeerd naar de overkant, waar u verlossing zult krijgen.

De vraag welke ~God de grootste is, blijkt dus absoluut niet nodig te zijn.

Wilt u een lezing/katha? Reageer gerust.

 

Uw lot (bhagya) is sterker.

Een Sadhu kwam eens voor de deur van een arm persoon.

Deze man behandelde de Sadhu, ondanks zijn armoede, met veel respect.

De Sadhu was zeer tevreden. Hij haalde een ''toverstok'' te voorschijn, en zei: deze laat ik een maand achter bij jou, al het ijzer wat je hiermee zult aanraken, zal veranderen in goud. Maak maar zoveel goud als je wilt.

De Sadhu ging weg.

De man dacht: wanneer de prijs van goud het hoogste zal worden, maak ik gelijk heel veel goud.

Elke dag bleef hij de koersen volgen.

En zo ging er onopgemerkt een maand voorbij.

En ja hoor, de Sadhu stond weer voor de deur.

Dit keer kwam hij zijn ''toverstok'' weer ophalen.

De Sadhu had veel medelijden met deze arme man en vroeg toen ook: heb je veel goud kunnen maken?

De man vertelde wat er was gebeurd.

De Sadhu zei toen: ga nu zoeken naar al het ijzer in je huis, en breng dat hier.

De man vond met heel veel moeite een ijzeren naald.

De Sadhu maakte er een gouden naald van, en zei: werkelijk, het lot is veel sterker, het effect van karma zal er altijd zijn.

 

Ondankbaarheid.

Vier jagers renden achter een geit om deze te vangen.

De geit verstopte zichzelf onder een druivenstruik.

Toen de jagers de geit niet meer zagen, gingen ze langzaam weg. De geit begon de bladeren/druiven te eten van de druivenstruik. Toen zij alles had opgegeten zag één van de jagers, die achter was gebleven, de geit.

Hij riep naar de andere jagers dat de geit hier is.

De jagers kwamen snel terug, en samen maakten zij de geit dood.

Voor het sterven zei de geit: de druivenstruik die mij had gered, heb ik opgegeten, daarom is het zover gekomen met mij. Zo iemand wordt in gebruikelijke taal NIEMAKHARAMI genoemd.

 

U kunt mij vragen voor lezingen, katha's of yagya's.

 

 

 

Respecteer wat je allemaal hebt.

 

Op deze wereld is vaak het verre wat onze aandacht trekt, ons verlangen beheerst. 

Wat dichtbij is, van jezelf is zien we bijna niet staan. Zelfs de waarde, de schoonheid ervan en de voordeel begrijpen we niet. 

Dit is de basisreden van ontevredenheid van de mensheid. 

 

De spullen die we hebben zijn zo bekend voor ons dat we geen waarde hechten aan hun belang. 

Onze dierbaren zoals vader, moeder en grootouders zijn zo dichtbij ons dat we ook hun waarde niet inzien. 

Velen vandaag vinden het verzorgen/onderhouden van familie ouderen maar onzin.

De enige reden hiervoor is dat zij niet kunnen waarderen wat ze allemaal hebben.

 

Degene die geld leent doet dat eigenlijk voor de rente. Om die rente te krijgen kunnen er zelfs rechtszaken lopen. Een hoop energie en tijd gaat erin verloren.

Personen die lenen beseffen vaak later dat er veel meer wordt terug betaald.

Wanneer men respect zou hebben voor wat ie zelf had, waren deze problemen er ook niet. 

 

Velen staan niet stil bij wat ze allemaal wel niet hebben. Zij hebben een oppervlakkige blik. Zelfs bij armen zijn er wel dingen/spullen waar men veel plezier aan kan hebben.

Maar niet dankbaar zijn voor wat je allemaal wel niet hebt, maakt de persoon als maar ongelukkiger.

 

Heeft u een goede gezondheid? Dan heeft u het meest waardevolle wat iemand kan bezitten. Het bestaan van de wereld is afhankelijk van uw gezondheid. Toon respect voor de ware rijkdom die gezondheid heet.

 

Heeft u geen mooie kleding zoals anderen, wees dan tevreden met de kleding die u wel heeft.

Uw persoonlijkheid, gedrag zal echt niet beter worden door overdreven dure kleding en schoenen.

 

Hoeveel heeft een mens nodig om echt gelukkig te zijn? Tevredenheid gaat samen met respect voor wat je allemaal wel niet hebt.

 

Velen hebben kasten vol sieraden, kleding en schoenen. Maar tevredenheid is ver weg bij hen. 

Velen denken er mooier uit te zien met dure aanschaffingen, terwijl ware schoonheid samen gaat met een optimale gezondheid. 

 

Kinderen spijbelen terwijl in arme landen kinderen zo graag willen leren.

 

Meer rust en vrede in uw leven is afhankelijk van het respect voor wat u allemaal wel heeft.

 

                                    Aacharya Pandit Aasarphie Pandey